پیشنهاد سردبیر

۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۲
کد خبر: 1011871

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین اعلام کرد که شی جین پینگ، رئیس جمهور این کشور ماه آینده برای نشست سران کشورهای عضو بریکس از روسیه بازدید خواهد کرد.

رئیس جمهور چین به روسیه سفر می کند

این سفر توسعه جهانی چندجانبه تر که از سلطه آمریکا و متحدانش جدا شده را نشان می دهد.

سفر شی به روسیه دومین سفر او پس از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ در واکنش به گسترش ناتو در شرق به رهبری آمریکا خواهد بود.

چین موضعی بی طرف در این جنگ اتخاذ کرده و در تلاش برای یافتن راه حل دیپلماتیک برای این بحران بوده است. چین همچنین چارچوبی را برای راه‌حل احتمالی بحران ارائه کرده‌ است که از سوی اوکراینی‌ها و حامیان نظامی آن در آمریکا رد شده است.

وانگ یی روز پنجشنبه در سن پترزبورگ با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کرد و از روابط دو کشور استقبال کرد. وزیر خارجه چین گفت که شی با خوشحالی دعوت پوتین را برای شرکت در نشست بریکس در شهر کازان روسیه در ماه اکتبر پذیرفت.

پوتین به نوبه خود اعلام کرد که دو طرف همچنین در یک نشست دوجانبه در کازان حضور خواهند یافت و در مورد جنبه های مختلف روابط روسیه و چین که "با موفقیت" و "در همه جهات" در حال توسعه هستند، گفتگو خواهند کرد.

شی آخرین بار در مارس ۲۰۲۳ از روسیه بازدید کرد و پوتین نیز متقابلاً در اکتبر همان سال به چین سفر کرد. آنها همچنین در ماه مه در پکن، جایی که پوتین اولین سفر خارجی در پنجمین دوره ریاست جمهوری خود را انجام داد، و در ماه ژوئیه در قزاقستان با یکدیگر دیدار کردند.

 چهاردهمین نشست دو روزه نمایندگان بریکس روز (چهارشنبه) به ریاست سرگئی شویگو دبیر شورای امنیت روسیه آغاز شد. مسکو از آغاز امسال ریاست دوره‌ای این گروه را بر عهده دارد.

بر اساس این گزارش، آینده نظم جهانی، غلبه بر نظم قانون‌محور تحمیلی از سوی غرب، توسعه چندقطبی و هماهنگی اقدام‌ها در صورت رویارویی احتمالی و تحولات غیرقابل پیش‌بینی در امور بین‌المللی، از جمله موضوعات نشست جاری بریکس است.

نشست مقامات عالی رتبه امنیتی کشورهای عضو بریکس روز چهارشنبه با حضور دکتر علی اکبر احمدیان نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد.

علاوه بر ایران، مقام‌های برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی و اتیوپی به عنوان اعضای گروه بریکس در این نشست سه‌روزه شرکت کرده‌اند.

کشور روسیه به عنوان رئیس دوره ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴، حدود ۲۵۰ رویداد را در این چارچوب برنامه ریزی کرده است.

بریکس در سال ۲۰۰۶ توسط برزیل، روسیه، هند و چین تشکیل شد و سپس آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱ به آن پیوست. (۱۱ دی‌ماه ۱۴۰۲) نیز کشورهای ایران، مصر، امارات، عربستان سعودی و اتیوپی به این گروه پیوستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.